Nowe zasady i ostrzeżenia Google Ads
W sieci coraz wyraźniejszy jest problem z reklamami, które promują produkty oraz usługi o wątpliwej legalności lub legalne produkty co do których występuje zakaz reklamowania. Najwyraźniej dało się to odczuć również w Google Ads co doprowadziło to powstania nowego systemu ostrzeżeń.
Kiedy zostaną wprowadzone nowe procedury Google Ads?
Google planuje wprowadzić nowy system 21 września 2021 roku. Nie jest to jednak data jego pełnego uruchomienia ponieważ przewidywany okres wdrożenia ma potrwać 3 miesiące tak więc nowy system ostrzeżeń powinien zostać w pełni uruchomiony z początkiem 2022 roku. Podejrzewam jednak , że należy się spodziewać dalszych prac oraz zmian w systemie. Dalszej rozbudowie będą ulegały zapewne:
– Baza zakazanych produktów.
– Możliwości wykrywania nadużyć.
– Automatyzacja procesów komunikacyjnych oraz odwoławczych.
Czego dotyczą nowe procedury?
Pod lupę trafi kilka kategorii produktów oraz usług:
– Usługi umożliwiające nieuczciwe postępowanie.
– Broń palna, części do broni palnej i produkty powiązane.
– Materiały wybuchowe.
– Inne rodzaje broni.
– Tytoń.
Kategorie te wydają się być dosyć jasne, jednak osoby prowadzące kampanie mogą mieć pewne zastrzeżenia co do potencjalnych wykluczeń w kampanii lub na stronie. Czy można reklamować sklep survivalowy jeśli na stronie docelowej w linkach znajdziemy noże lub broń czarnoprochową? Czy sklep, który pochwali się na stronie przed Sylwestrem, że można na miejscu kupić sztuczne ognie dostanie ostrzeżenie? Czy pośrednik ubezpieczeniowy lub finansowy, który będzie zbierał dane użytkowników do przekazania ich dalej zostanie zablokowany? Czy będzie można reklamować zabytkową broń białą lub jej repliki? Będzie to zależało w dużej mierze od tego w jaki sposób Google będzie sprawdzał wystąpienie naruszeń.
W jaki sposób Google Ads może wykryć naruszenia?
Google Ads ma wiele narzędzi dzięki którym sprawdza możliwość wystąpienia naruszeń. Są to m.in.:
– Sprawdzanie treści reklam.
– Analiza konta reklamowego.
– Badanie treści stron docelowych.
– Skargi użytkowników.
– Opinie klientów.
– Upomnienia prawne.
– Orzeczenia.
Treści reklam i słowa kluczowe będą automatycznie analizowane i blokowane na podstawie listy fraz zakazanych.
Podobnie może być w przypadku badania treści stron. Przy skargach oraz opiniach klientów potrzebny będzie czas, aby móc zebrać dane w celu weryfikacji nieuczciwej działalność.
Upomnienia prawne i orzeczenia mogą wymagać udziału czynnika ludzkiego.
Jak wyglądać będzie komunikacja ze strony Google Ads?
Komunikacja zaczynać się będzie od upomnienia, ale w przypadku niestosowania się do wprowadzonych zasad Google zacznie wysyłać ostrzeżenia powiązane z blokadami konta. Cały proces ostrzeżeń został podzielony na kilka etapów:
– Pierwsze naruszenie zasad – wysłanie upomnienia.
– Drugie naruszenie zasad Google Ads – reklamodawca dostaje pierwsze ostrzeżenie, a konto zostaje zablokowane na 3 dni.
– Trzecie naruszenie zasad Google Ads – reklamodawca dostaje drugie ostrzeżenie, a konto zostaje zablokowane na 7 dni.
– Czwarte naruszenie zasad Google Ads – reklamodawca dostaje trzecie ostrzeżenie, a konto zostaje zablokowane bezterminowo.
Oczywiście procedura ta nie będzie się tyczyła rażącego naruszenia zasad Google Ads, przy którym konto zostanie od razu zablokowane.
Co zrobić po otrzymaniu ostrzeżenia?
Aby wznowić emisję reklam po zablokowaniu konta będzie trzeba usunąć wszystkie elementy naruszające zasady oraz wysłać formularz potwierdzający wprowadzenie zmian. Możliwe będzie również odwołanie się od decyzji jeśli stwierdzimy, że działanie Google jest błędne.