Top

Monitoring wyniku jakości za pomocą skryptu JS

SeoFly / Google Ads  / Monitoring wyniku jakości za pomocą skryptu JS

Monitoring wyniku jakości za pomocą skryptu JS

Wynik jakości dla słów kluczowych ważna rzecz, zwłaszcza jeśli się prowadzi kampanię efektywnościową, a kryteria sukcesu kampanii są mocno wyśrubowane. Im jest on lepszy, tym mniej płacimy za jedno kliknięcie, a to przekłada się na koszt leadu i uzyskanego przez nas (bądź nie) ROI.

Dobrze więc mieć WJ cały czas na oku. Tyle tylko że przy mocno rozbudowanych kampaniach śledzenie go dla poszczególnych fraz i szybkie reagowanie, gdy się obniża dla którejś z nich, bywa uciążliwie, a często po prostu niewykonalne ze względu na częstotliwość zmian oraz ilość danych, które należałoby zapamiętać, by móc porównać.

Jak żyć zatem?  Pierwsza strategia – to nie przejmować się za bardzo. Tu gdzieś spadło, gdzieś indziej się podniosło, jest szansa, że na koniec miesiąca bilans będzie jednak na plus. To jednak opcja dla lubiących ryzyko, zwłaszcza jeśli się podlega managerowi, który zna się na rzeczy, w związku z czym potrafi zauważyć, że niewiele zrobiliśmy, aby nasz WJ dla danych słów kluczowych poprawić w tej czy innej kampanii.

Dla mniej odważnych pozostaje poszukanie sposobu, który umożliwiłby efektywne śledzenie na bieżąco tego, co się dzieje z WJ. Jednym z nich jest wykorzystanie skryptu JS (Java Script) w kampanii.

Skrypt       

Martin Roettgerding, Head of SEM Bloofusion Germany, przygotował skrypt, który umożliwia generowanie raportów pokazujących zmiany wyniku jakości z częstotliwością dostosowaną do naszych potrzeb.

Dzięki niemu możemy na bieżąco śledzić jego zmiany, co jest przydatne zwłaszcza przy ocenie skuteczności działań mających na celu poprawienie go.

Jak to działa?

Rzecz jest dość prosta do wdrożenia. Potrzebujemy do tego arkusza kalkulacyjnego w Dokumentach Google’a, skryptu przygotowanego przez Roettgerdinga oraz listy słów kluczowych, które chcemy sprawdzać (nie więcej niż 100).

Arkusz kalkulacyjny najlepiej wygenerować za pomocą tego linku i zapisać w Google Docs na koncie, z którego korzystamy do prowadzenia kampanii AdWords.   Dzięki temu będziemy mieli gotowy szablon, gdzie w odpowiednich polach należy umieścić: nazwę kampanii, nazwę grupy reklamowej oraz interesujące nas  słowo kluczowe.

Arkusz kalkulacyjny Google Docs

Skrypt z kolei można pobrać z bloga PPC Epihany . Nim wstawimy go na nasze konto, należy dokonac w nim dwóch zmiany. W miejsce tekstu INSERT_SPREADSHEET_URL_HERE należy wstawić adres arkusza kalkulacyjnego, gdzie będą zamieszczane dane, natomiast w YOUR_EMAIL_HERE adres mailowy, na który chcemy, aby były wysyłane nam raporty (nie musimy, jeśli nie chcemy, wtedy wyniki możemy sprawdzać w arkuszu kalkulacyjnym).

Wstawianie skryptu na konto AdWords

Aby wstawić skrypt na konto, należy przejść do sekcji Operacje zbiorcze i wybrać zakładkę Skrypty.

Operacje zbiorcze Google AdWords

Gdy już to zrobimy, klikamy +Skrypt  i wklejamy przygotowany uprzedni skrypt do fromularza, a następnie Autoryzujemy go.

Wklejenie i autoryzacja skryptu

Po wykonaniu tych czynności, warto sprawdzić, czy wszystko działa, jak należy. Uruchamiamy zatem  Skrypt (przycisk na dole). Jeśli wszystko jest w porządku, to w dzienniku u dołu strony pojawi się  informacja, że skrypt został prawidłowo wykonany, a w arkuszu kalkulacyjny pojawią się dane na temat wyniku jakości poszczególnych słów kluczowych.

Po wykonaniu skryptu klikamy Zapisz, a następnie Zamknij,  i przenosimy się na podstronę, gdzie możemy ustawić Harmonogram jego wykonywania. Tu kierujemy się własnymi preferncjami i potrzebami. Co godzinę, codziennie, co tydzień…

I voilà możemy cieszyć się regularnie spływającymi danymi na temat Wyniku Jakości, które dodatkowo są zapisywane w arkuszu QS History, zatem możemy analizować jego zmiany na dowolnie wybranym odcinku czasu.

Paweł Bąk

Specjalista SEM

Wykonaj bezpłatny audyt SEO swojej strony już Teraz!
Wprowadź adres URL swojej strony głównej lub dowolnej strony w swojej domenie i otrzymaj raport o jej działaniu w ciągu 30 sekund.






Jestem współzałożycielem agencji i koordynuję prace całego zespołu. Poza SEO, posiadam wieloletnie doświadczenie w copywritingu oraz public relations. Mam nadzieję, że podobał Ci się mój artykuł. Z chęcią odpowiem na każde pytanie dotyczące naszej pracy oraz projektów. Zapraszam do kontaktu! kom. 510796217 mail. [email protected]

Brak komentarzy

Skomentuj