Wartościowy content na stronie sklepu internetowego
„Content is king” to jedna z kluczowych dewiz speców od marketingu internetowego. I nie ma w tym nic dziwnego bowiem już dawno minęły czasy kiedy samo istnienie strony internetowej było wizytówką firmy. W przypadku sklepów internetowych nie wystarczy już tylko atrakcyjna oferta czy intuicyjne użytkowanie. Należy iść o krok dalej…
Podstawy sklepu internetowego
Każdy sklep internetowy, zarówno pod względem swojej konstrukcji jak i oferty powinien odpowiadać na potrzeby potencjalnych klientów. Okazuje się, że dzisiaj nie wystarczy już zamieszczenie zakładek typu:
– o nas (wpływa na wizerunek sklepu, pozwala wpływać na kształtowanie pozytywnych relacji),
– oferta (zawsze szczegółowo opisana),
– jak kupować (szczególnie przydatne dla początkujących użytkowników),
– pomoc (zazwyczaj nazwana FAQ i zawiera odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania techniczne),
– regulamin (zawsze indywidualny dla każdego sklepu, biorący pod uwagę prawa klienta oraz opis poszczególnych etapów zakupu czy reklamacji),
– kontakt (wpływa na wiarygodność legalnie działającej firmy).
Chociaż te składowe są niezbędne to stanowią już tak naprawdę standard, dodatek, poprzez który e-sklep nie wyróżnia się na tle konkurencji. Trzeba tutaj jednak zaznaczyć, że elementy te współgrają z wartościowym contentem. Przykładowo zakładka „o nas” zwiększy zaufanie klienta do firmy, sprawi, że sklep nie będzie odbierany jedynie jako mechanizm, ale uświadomi, że po drugiej stronie ekranu jednak pracują ludzie. Co więcej, zakładki tego rodzaju uprawnią proces zakupowy i staną się pomocą w razie jakichkolwiek pytań czy wątpliwości ze strony potencjalnego klienta. Z całą pewnością należy więc zadbać, by i one zawierały dobrą jakościowo, przejrzystą treść.
Kilka słów o unikalnych opisach produktów
Dzisiaj uznaje się jednak, że kluczowa jest wartość dodana. Użytkownik, który zyskuje coś więcej aniżeli sam produkt z większym prawdopodobieństwem wróci do sklepu po raz kolejny. Co więcej, poleci go innym a w jego odczuciu sklep online zacznie być postrzegany pozytywnie, nawet jako lider.
Tym samym, mocnym trendem stało się tworzenie wizerunku eksperta. I to nie tylko poprzez dokładny opis każdego oferowanego produktu, wraz z jego wszelkimi właściwościami, ale również opis jego cech dodatkowych. W przypadku sklepu z ekologiczną żywnością może być to kraj pochodzenia, opis smaku czy przepis z wykorzystaniem określonego produktu. W przypadku sklepu z biżuterią dobrym zabiegiem będzie opisanie symboliki każdej zawieszki czy wzoru. Opis każdego produktu ma być wyjątkowy, unikalny chociażby ze względu na Google, który ocenia stopień podobieństwa treści i między innymi na tej podstawie ustala pozycję w wyszukiwarce.
Wartość dodana
To właśnie wartościowa treść pozwoli na zainteresowanie użytkowników, zatrzyma potencjalnego klienta na dłużej, sprawi, że utworzy się więź pomiędzy nim a e-sklepem. Wartość dodana zawsze jest w cenie, dzięki niej zdobywa się zaufanie klientów i pozytywne relacje – dbałość o klienta jest przecież najważniejsza, bo tylko wtedy ten odpłaci się lojalnością.
To nie wszystko bowiem coraz częściej na stronach sklepu internetowego znaleźć można zakładkę „blog” bądź „porady”. To nieocenione źródło wartościowego contentu o ile treść, jaka tam się znajduje ściśle nawiązuje do branży, w jakiej działa sklep online. Dobrym zabiegiem byłoby w tym przypadku stworzenie artykułów, które odnosiłyby się do najczęściej zadawanych pytań klientów, typu: Jaki rodzaj fototapety wybrać? Jak samodzielnie nakleić fototapetę? Jak czyścić fototapetę? I wiele, wiele innych artykułów, dzięki którym użytkownik zyska nie tylko produkt, ale i wiedzę.
Spodziewane efekty
W aspektach marketingowych, odpowiednia treść zamieszczona na stronie www sklepu internetowego w szybkim czasie przełoży się między innymi na:
– pozytywny wizerunek sklepu,
– unikalność oferty, dzięki czemu z łatwością sklep będzie można odróżnić od konkurencji,
– większy ruch na stronie, dzięki czemu sklep będzie mógł generować większą sprzedaż,
– dobre efekty marketingu szeptanego. Pamiętajmy, że użytkownicy sieci chętniej i bezinteresownie polecają sobie nawzajem dobre jakościowo miejsca w sieci,
– lepsze pozycjonowanie sklepu internetowego w Google. Unikalne treści wpływają na windowanie adresu strony www w wynikach wyszukiwania.
Warto przy tym zaznaczyć, że wartościowy content marketing powinien być w stałym rozwoju. Zarówno treści jak i oferta muszą być na bieżąco aktualizowane, poprawiane i tworzone w oparciu o nowe trendy. Trzeba wiedzieć, że treść ma być nie tylko unikalna, ale i najwyższej jakości – konkurencja nie śpi.