Mobile-First Index dla wszystkich stron w Google już od marca. Co to oznacza?
Zasada Mobile-First została pierwszy raz wprowadzone przez Google już w 2016 roku. Od tego czasu faworyzowanie stron dostosowanych na urządzenia mobilne było testowane i stopniowo stawało się ważnym czynnikiem rankingowym. Od marca nadchodzą duże zmiany związane Mobile-First. Poniżej przedstawiamy ich omówienie oraz konsekwencje, jakie mogą spowodować dla wielu stron internetowych.
Co to jest Mobile-First Index i dlaczego został on wprowadzony?
Mobile-First Index to jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Jest to sposób oceniana stron pod względem ich responsywności, czyli dostosowania do urządzeń mobilnych.
Przez wiele lat prym wiodło przeglądanie stron internetowych z poziomu komputera. Obecnie ponad 50% ruchu w internecie generują użytkownicy urządzeń mobilnych. Szacuje się, że liczba ta wzrasta o około 2% co roku. Na pierwszy rzut oka nie brzmi to imponująco, ale warto sobie uzmysłowić, że w liczbach bezwzględnych są to setki milionów unikalnych użytkowników.
Ze względu na stale rosnącą liczbę użytkowników mobilnych, Google postanowiło stopniowo wprowadzać zasadę skupienia się na stronach mobilnych. Już od 2016 roku testowany był Mobile-First Index i z czasem jego znaczenie było coraz większe. Obecnie, większość indeksowań stron wykonywana jest przez Googlebot na smartfony.
Co zmienia się od marca?
Wielką zmianą, która wejdzie w życie już do marca 2021 roku, jest to, że od tego momentu strony w wersji na komputery w ogóle nie będą indeksowane. Do oceny rankingowej strony będzie brana wyłącznie wersja mobilna – wszystko, co chcemy, aby zostało zauważone przez Google, musi się tam znaleźć.
Jak przygotować moją stronę na najnowsze zmiany?
Dostosowanie stron internetowych dla użytkowników mobilnych nie jest rzeczą prostą i wymaga czasu oraz wiedzy doświadczonego programisty i specjalisty SEO. Warto jednak zwrócić uwagę na parę podstawowych rzeczy, które mogą wskazywać na potrzebę konsultacji.
Po pierwsze należy wejść na naszą stronę z poziomu przeglądarki mobilnej i dokładnie ją “przeklikać”, aby sprawdzić, czy wszystko wyświetla się bez problemu. Częstym problemem jest złe skalowanie zdjęć, slajdów, czy też elementów dynamicznych (np. okienka pop-up lub animacje). Warto również przyjrzeć się temu, jak działa menu i czy jest ono intuicyjne dla użytkownika mobilnego.
Kolejnym krokiem jest upewnienie się, czy strona może być indeksowana przez roboty Google na smatrfony. Dobrze jest sprawdzić plik robots.txt w poszukiwaniu zablokowanych stron oraz Google Search Console, w poszukiwaniu komunikatu o błędach w wyświetlaniu strony na urządzenia mobilne.
Bardzo ważne jest również sprawdzenie prędkości strony w wersji mobilnej. Można to zrobić samodzielnie korzystając z PageSpeed Insights. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj: Core Web Vitals – dlaczego powinieneś sprawdzić je na swojej stronie?
Co przyniesie nam przyszłość?
Można się spodziewać, że czynniki optymalizacyjne dla mobilnych wersji stron internetowych będą miały coraz większe znaczenie dla Google. Dlatego należy śledzić najnowsze porady i uwagi, aby poprawić ranking strony w wyszukiwarce.
Nie masz jeszcze responsywnej strony lub sklepu internetowego? Skontaktuj się z nami.