Copywriting SEO – jakie są zasady pisania tekstów do pozycjonowania?
Copywriting SEO jest podstawą działań pozycjonerów. Znaczna część pozycjonowania opiera się na Content marketingu – docieraniem do użytkowników poprzez publikacje na swojej witrynie jak i poza nią.
SEO Copywriting – co to jest i na czym polega?
Teksty seo są to treści, które w odpowiedni sposób nasycone są słowami kluczowymi. Głównym czynnikiem wyróżniającym teksty pod seo jest ich struktura. Dlatego pisanie wartościowych tekstów ma na celu przyjazne przedstawienie danej marki oraz jej produktów. Co w ostateczności pozytywnie wpływa na jej odbiór przez klientów i podjęcie decyzji zakupowej.
Dlatego w celu zmaksymalizowania efektów należy przestrzegać podstawowych zasad pisania tekstów seo, które omówimy w tym wpisie. Gdy już je poznasz, tworzenie tekstów pod SEO stanie się dużo łatwiejsze! Dowiesz się jak pisać teksty pod seo, które będą unikalne i wartościowe.
Sprawdź usługi pozycjonowania SeoFly
- Pierwszym krokiem jest analiza fraz. Bez dobrze dobranych słów kluczowych, tworzenie tekstów pod SEO mija się z celem gdyż działamy wtedy w ciemno;
- Utrzymywanie odpowiedniej struktury jaką powinny posiadać seo teksty odgrywa kluczową rolę w SEO copywritingu. Zachęca ona użytkowników do przeczytania tekstu oraz pozwala nam dodać więcej słów kluczowych;
- Poniżej opisane zasady pisania tekstów do pozycjonowania zawierają wytyczne co do każdego elementu składowego treści seo. W przypadku tekstów SEO o charakterze poradnikowym, zwiększają one również szansę na pojawienie się w Google Direct Answer;
- Tworzenie tekstów pod SEO nie oznacza dodawania jak największej liczby słów kluczowych. Pamiętaj o utrzymywaniu dobrej estetyki tekstu i nie utrudnianiu użytkownikom czytania tekstu. Możesz również posłużyć się dodatkami.
- Warto pamiętać o potencjalnych karach i zagrożeniach, które nam grożą jeśli nie będziemy przestrzegać zasad wyznaczonych przez Google.
Jak przeprowadzić analizę fraz kluczowych?
Analiza słów kluczowych to podstawa działań SEO i najczęściej stanowi pierwszy krok od momentu rozpoczęcia współpracy z klientem. Jeśli posiadamy już stronę WWW, warto zacząć analizę słów kluczowych właśnie na niej logując się do Google Search Console i pobierając raport skuteczności.
Znajdziemy w nim nasze najmocniejsze i najsłabsze słowa kluczowe, liczbę kliknięć, wyświetleń oraz podstrony, które się na nie pozycjonują. Jest to zbiór niezwykle cennych informacji i warto przeprowadzać tego typu analizy okresowo, aby zawsze wiedzieć gdzie się stoi w środowisku Google.
Następnym krokiem jest analiza fraz w wyszukiwarce Google oraz analiza konkurencji. Do tego istnieją narzędzia zewnętrzne. Każde z nich ma swoje plusy i minusy i często pozycjonerzy mają swoje osobiste preferencje.
Narzędzia te pokazują jak często dana fraza jest wyszukiwana, jak bardzo jest konkurencyjna pod kątem SEO i nawet w którym miesiącu jest najczęściej wyszukiwana. Najpopularniejszymi z nich to: Senuto, Ahrefs lub Majestic. Warto również wypróbować Google Keyword Planner Tool.
Akurat to narzędzie służy do analizy fraz pod kątem kampanii Google Ads, ale ze względu na to, że jest darmowe warto go używać do pozycjonowania w połączeniu z pozostałymi narzędziami.
Docelowo, zanim zaczniesz pisać teksty SEO, potrzebujesz frazy głównej (kluczowej) oraz kilka fraz długiego ogona (long tail). Ilość fraz długiego ogona jest zależna od długości tekstu. W przypadku tekstu o długości ok. 5000 – 5500 znaków, zalecana ilość fraz long tail to od 3 do 5.
Temat analizy słów kluczowych jest bardzo szeroki. Jako copywriter, warto jednak znać przynajmniej podstawy tego procesu. Dzięki niemu lepiej zrozumiesz zachowanie algorytmu Google, cały proces SEO copywriting i będziesz w stanie lepiej pisać teksty pod SEO.
Kanibalizacja treści i słów kluczowych
Wykonując research słów kluczowych do wpisów szczególnie ważne jest sprawdzenie ich po kątem kanibalizacji. Jest to sytuacja, w której więcej niż jedna podstrona indeksują się na to samo słowo kluczowe. Dlatego wcześniejsza weryfikacja pozwoli nas uchronić przed tym szkodliwym zjawiskiem. Występująca kanibalizacja treści negatywnie wpływa na widoczność strony oraz jej postrzeganie przez Google.
Jak pisać teksty pod zgodnie z zasadami?
Zasady pisania tekstów do pozycjonowania są relatywnie proste. Należy jedynie znać odpowiednią strukturę. Struktura tekstu pod pozycjonowanie składa się z 5 głównych elementów:
- Tytuł redakcyjny;
- Lead;
- Lista punktowana;
- Śródtytuły;
- Akapity.
Tytuł redakcyjny
Tytuł redakcyjny powinien być zawsze zawarty w elemencie HTML <h1> . Nagłówek H1 jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycję strony. Jego rekomendowana długość to 20-110 znaków i koniecznie musi on zawierać frazę kluczową.
Lead
Lead to dwa krótkie akapity zachęcające użytkownika do zapoznania się z artykułem. Oprócz dodawania do niego frazy głównej, warto pamiętać o call to action czy tzw. wezwaniem do działania. Jest to zachęta, która ma na celu zaintrygować czytelnika i pozostać na stronie.
Lista punktowana
Copywriterzy coraz częściej dodają listę punktowaną, która podsumowuje cały tekst. Na pierwszy rzut oka takie działanie może wydawać się wadliwe. Przecież chcemy, żeby użytkownik przeczytał cały tekst. Okazuje się jednak, że wiedząc o czym dokładnie będzie opowiadać każdy wątek tekstu, użytkownik chętniej wczytuje się w szczegóły.
Z perspektywy pozycjonowania, lista punktowana to świetne miejsce na dodanie fraz. Możesz je dodawać gęsto, a to pomaga robotom Google lepiej zrozumieć na których frazach Ci zależy.
Śródtytuły
Zasada stosowania śródtytułów jest podobna do tej dotyczącej tytułu redakcyjnego. W tym przypadku dodajemy jednak element <h2> oraz frazę długiego ogona. Dobrą praktyką SEO jest (w ramach możliwości) pisanie śródtytułów w formie pytania. Zwiększa to szanse na pojawienie się w Google Direct Answer.
Akapity
Akapit jest miejscem gdzie dostajemy największe pole do popisu. Jeśli chodzi o SEO to należy pamiętać, aby w ramach możliwości akapit zaczynał się od tej samej frazy długiego ogona co w śródtytule. Jeśli chcesz zwiększyć szanse na pojawienie się w Google Direct Answer, pierwszy akapit nie powinien przekraczać 300 znaków ze spacjami.
Szacunek do czytelnika. Czyli estetyka tekstu
Nierzadko niskiej jakości teksty SEO stają się pośmiewiskiem. Z łatwością można znaleźć teksty z dużą ilością słów kluczowych, których celem jest jedynie spełnienie wymogów robotów Google, a przekazanie wartościowej i merytorycznej treści czytelnikowi jest już zaniechane.
Mowa tu nie tylko o automatycznie generowanych tekstach (których używanie zdecydowanie odradzamy), ale też tekstach napisanych przez copywrtierów.
Przede wszystkim każdy tekściarz musi znaleźć złoty środek pomiędzy dobrą estetyką tekstu a dodawaniem do niego fraz kluczowych. Każdy wpis lub artykuł powinien przekazywać czytelnikowi wartościową treść a zarazem spełniać wymogi Google.
Oznacza to, że copywriter nieraz zmuszony jest do zmiany formy słowa kluczowego lub całkowitego zrezygnowania z niej, tam gdzie to się bardzo liczy.
Pozytywny wpływ na estetykę tekstu mają zróżnicowane dodatki. Dodatkami do tekstów SEO są między innymi:
- Pisanie tekstów z pogrubionymi frazami kluczowymi wraz z kontekstem tam gdzie to ma sens;
- Linki wewnętrzne odsyłające czytelnika do innego wpisu, strony usług, strony kontaktowej itp. Słowa kluczowe powinny być podlinkowane wraz z kontekstem;
- Listy punktowane;
- Tabele;
- Obrazy wraz z dodanym tekstem alternatywnym ułatwiającym wyszukiwanie ich w Grafice Google;
- Klipy wideo.
Tekst z dodatkami naturalnie bardziej zachęca do czytania niż zwykła ściana tekstu. Używanie dodatków ma również pozytywny wpływ na pozycjonowanie.
Linkowanie wewnętrzne jest standardową praktyką stosowaną przez pozycjonerów. W przypadku źródeł zewnętrznych należy pamiętać o dodaniu atrybutu „rel=nofollow”, aby roboty Google nie opuszczały naszej strony podczas jej skanowania.
Jak pisać teksty pod seo, które będą unikalne i wysokiej jakości?
Roboty Google nie skanują naszej strony tylko w celu określenia jakości tekstów. Szukają one również potencjalnego powielania treści. Kopiowanie tekstów z innych stron jest absolutnie zabronione i żaden copywriter SEO nie powinien stosować tego typu strategii.
Jeśli Google oceni takie działania jako strategię oszukańczą, mającą na celu zmanipulować wyszukiwarkę, wiąże się to z karą od Google wynikiem której będzie obniżenie pozycji strony, a nawet całkowite zaprzestanie indeksowania jej w wynikach wyszukiwania.
Kolejną zasadą o której warto pamiętać to aktualizacja treści. Jeśli napisałeś tekst na dany temat i sporo się od tamtego czasu zmieniło, zdecydowanie korzystniej dla SEO jest zaktualizowanie artykułu niż napisanie nowego.
Dlatego też po napisaniu i opublikowaniu tekstu, nie zapominaj o nim. Jego aktualizacja pozytywnie wpłynie na pozycje w rankingu.
Odmiany gramatyczne w języku polskim bardzo utrudniają pracę copywriterom. Czy Google rozumie odmiany, czy traktuje je jako oddzielne słowa kluczowe? Tutaj niestety odpowiedź brzmi: to zależy.
Algorytm cały czas się uczy. Jako copywriter powinieneś zatem trzymać się podstawowych odmian gramatycznych, ale oczywiście tylko tam gdzie to możliwe. Cały czas pamiętaj o utrzymywaniu dobrej estetyki tekstu. Docelowo, zależy nam na zadowoleniu czytelników.
Tak samo jak teksty SEO powinny dostarczyć czytelnikom wartościową treść, tak i nasi specjaliści są po to, aby klientom dostarczyć satysfakcjonujące efekty SEO. Serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszą agencją w celu skorzystania z naszych usług.