Zmiany i ograniczenia w reklamach medycyny estetycznej w sieci
Nowy rok przyprawił o wielki ból głowy właścicieli firm z branży usług medycznych, a chodzi tu o możliwości reklamowania, a tak naprawdę o ich brak.
Nowelizacja ustawy o reklamie usług medycznych
Od 1 stycznia 2023 roku weszła w życie nowelizacja ustawy, na mocy której niedozwolone jest promowanie wyrobów medycznych stosowanych w medycynie estetycznej.
W związku z wchodzącą w życie nowelizacją ustawy – internet, social media jak i media tradycyjne będą pozbawione reklam zabiegów laserowych, sprzętu i produktów specjalistycznych z zakresu wyrobów medycznych. W istocie zakaz dotyczy również działalności ifluenserów.
Właściciele klinik i salonów piękności muszą szczególnie uważać, aby produkty, których mogą używać lekarze nie były przedmiotem komunikacji reklamowej kierowanej do użytkownika.
Doradcy i specjaliści zwracają uwagę i podkreślają, iż reklama to zachęta do skorzystania z usług, prezentacja urządzeń jak i ich efektów po zabiegach. Dlatego jest też mowa o zdjęciach sprzed i po zabiegu.
Niedostosowanie się do nowych przepisów i ich nieprzestrzeganie będą podlegały karom nawet do dwóch milionów złotych.
Czy obostrzenia dosięgnął wszystkich?
Musimy jeszcze wspomnieć o ważnej kwestii dla tych podmiotów. Wszyscy, którzy reklamowali swoje produkty przed końcem 2022 roku mają czas do 30 czerwca 2023 roku, aby dostosować reklamy promujące jak i strony internetowe do aktualnych przepisów prawnych.
„Działania reklamowe (spoty, plakaty, billboardy, ulotki), o treści, która była choć raz rozpowszechniona przed 1.01.2023 r., nie podlegają ocenie z perspektywy nowych przepisów ustawy i wydanego na jej podstawie rozporządzenia w sprawie reklamy wyrobów medycznych. Oznacza to, że jeżeli dany komunikat (konkretny telewizyjny spot reklamowy, konkretna ulotka, strona internetowa itp.), który rozpowszechniono choć raz przed 31.12.2022 r., nie jest zgodny z nowymi wymaganiami reklamowymi przewidzianymi w ustawie, to reklamodawca nie poniesie odpowiedzialności prawnej do 30.06.2023 r.”
Jak przygotować się na zmiany w reklamie usług medycznych?
Prawo ochrony publicznego zdrowia podlega rygorystycznym przepisom, ale mamy szansę pokazać się klientom na parę innych sposobów, np. tworząc profil w mediach społecznościowych. Można tam publikować treści wartościowe i merytoryczne, które pomogą użytkownikowi (czytelnikowi) rozwiązać jego problemy.
Jeżeli strona internetowa w branży beauty czy strona kliniki medycyny estetycznej będzie odpowiednio dopasowana to wizytówka Google będzie kolejnym narzędziem do zwiększenia ruchu. Informacje zawarte w wizytówce Google związane z godzinami otwarcia i lokalizacją na pewno będą pomocne.
Podsumowując, jest to twardy orzech do zgryzienia, ponieważ reklamy nie będą mogły zawierać w wielkim skrócie:
- zachęty i nakłaniania do korzystania z zabiegów medycznych
- obietnic, skuteczności, informacji o metodach i czasie leczenia
- informacji o nazwie sprzętu i jakości