Jakie są przyjazne Adresy URL i na co należy zwrócić uwagę?
Adresy URL są niezbędnym elementem każdej strony internetowej. Dzięki nim użytkownicy na całym świecie mogą zapoznawać się z ciekawymi treściami i udostępniać je dalej. Jednak Adresy URL to znacznie więcej niż zwykła ścieżka dzięki, której trafimy do danego wpisu na blogu lub produktu na sklepie. Bowiem jest to istotny element, który ma znaczący wpływ na SEO.
Budowa Adresu URL
Architektura adresów URL strony internetowej powinna być przemyślana. Bowiem pozwoli to nas uchronić przed bałaganem, który może pojawić się po zindeksowaniu strony. Dlatego niezbędne jest przygotowanie adresów URL, żeby były one poprawne pod kątem SEO. Adres URL strony internetowej składa się z następujących elementów:
- Nazwa protokołu – np. https lub http
- Nazwa usługi- www
- Domena – seofly
- Rozszerzenie domeny – np. pl, gov, mil, com
Jaką długość powinny mieć adresy URL?
Długość adresów URL ma ogromne znaczenie, ponieważ pełni on funkcję wizerunkową i wpływa na ich dalsze udostępnianie. Ponadto im krótszy adres URL, tym łatwiej go sobie zapamiętać lub zapisać. Dlatego stosowanie krótkich adresów URL jest rekomendowane przez Google. Dobrą praktyką jest stosowanie długich adresów URL dla wpisów blogowych. Wynika to bowiem z tytułu wpisu, który może być mniej lub bardziej obszerny. Warto tutaj się ograniczyć do maksymalnie 150 znaków.
Czy adres URL powinien zawierać słowa kluczowe?
Stosowanie słów kluczowych w adresach URL jest pożądanym działaniem optymalizacyjnym. Niemniej jednak tutaj należy zachować umiar, co pozwoli zapobiec przeoptymalizowaniu adresu URL. Dlatego maksymalnie 2 słowa kluczowe w adresie URL są optymalnym rozwiązaniem.
Czy należy stosować Polskie znaki w adresach URL?
Należy unikać stosowania Polskich znaków w adresach URL. Mimo że przy tworzeniu nowej podstrony np. WordPressie zostaną one zmienione na swoje odpowiedniki, to warto zwracać uwagę na tę kwestię. Podobnie jest w przypadku liter różnej wielkości, co negatywnie wpływa na zapamiętanie takiego adresu oraz jego prawidłowe zindeksowanie. W przypadku dużych liter tutaj wyjątkiem są m.in. identyfikatory sesji, które zawierają Polskie znaki, lecz nie podlegają one zindeksowaniu.
Wersje językowe strony, a adresy URL
Tworząc stronę internetową z kilkoma wersjami językowymi, należy pamiętać o zachowaniu uporządkowanej struktury adresów URL. Przede wszystkim każda podstrona w dodatkowej wersji językowej strony powinna zawierać odrębny człon np. /en/ dla Angielskiej wersji językowej. Pozwoli to uporządkować architekturę informacji i adresów, które są odwiedzane i zbierane przez roboty indeksujące. Tutaj również należy się wystrzegać znaków językowych przeznaczonych dla danego kraju.
Wpływ Trailing Slash
Każda strona internetowa powinna wystrzegać się duplikacji. Dotyczy to zarówno contentu, jak i adresów URL. W ich przypadku jednak na dużą uwagę zasługuje pojęcie trailing slash, które określa końcową zawartość poszczególnych adresów podstron.
Z pozoru adresy https:/seofly.pl/kontakt oraz https://seofly.pl/kontakt/ wyglądają na takie same, lecz są to 2 oddzielne adresy, które wskazują tę samą zawartość. Bowiem decydującym elementem tutaj jest / na końcu adresu URL lub jego brak. Strony zakończone / na końcu traktowane są jako katalog, a nie jako stricte podstrona dlatego należy zwracać szczególną uwagę na prawidłowe zastosowanie slashy na końcach adresów URL.
Podsumowanie – jakie są przyjazne adresy URL?
Mówiąc o przyjaznych adresach URL, warto mieć na uwadze zarówno wyszukiwarki, jak i użytkowników. Przyjazne adresy są dobrze interpretowane przez wyszukiwarki oraz są łatwe do zapamiętania. Podstawowym kryterium jest czytelność adresu URL oraz powyższe wytyczne stanowiące wyznacznik jakości adresów w obrębie danej domeny.