
Google Analytics 4.0 – co zwykły człowiek powinien wiedzieć?
Google Analytics to podstawowe narzędzie pracy dla wszystkich marketerów pracujących w środowisku internetowy. Narzędzie to pozwala na zbieranie informacji o działaniu użytkowników na stronie, które są niezbędne do efektywnego wprowadzania zmian, czy prowadzenia kampanii.
Od 14 października 2020 zostaje wprowadzona nowa wersja narzędzia – Google Analytics 4.0, która ma być totalną rewolucję w badaniu i analizowaniu danych użytkowników. Na razie GA4 dostępny jest opcjonalnie, jednak w 2021 roku możemy spodziewać się, że stopniowo będzie on wprowadzany do wszystkich domen.
Co wyróżnia GA4 i jak wykorzystać wprowadzone zmiany, aby rozwijać swój biznes?
Google Analytics 4 (GA4) – co go wyróżnia?
Nowe narzędzie wprowadza dokładniejsze informacje związane z interakcjami użytkowników z daną witryną między urządzeniami. GA4 ma za zadanie skupić się na interakcjach i zdarzeniach na stronie, które zostaną udostępnione również w dużej skali.
Google Analytics 4.0 pozwala również na dokładniejsze śledzenie użytkowników, korzystających z wersji mobilnej strony. Jest to kolejna oznaka tego, jak dużą wagę przykłada Google do mobilnej wersji strony.
Wprowadzone algorytmy mają sortować użytkowników ze względu na wartości oraz doprowadzą do uzupełnienia luk w danych, w sytuacjach, gdzie niemożliwe było ich zbieranie ze względu na ustawienia prywatności.
Niesamowicie dużą funkcję pełnią modele oparte na algorytmach uczenia maszynowego. Dzięki nim możliwe będzie przewidywania przyszłych działań użytkowników, a nawet szacowanie prawdopodobieństwa konwersji.
A co z Google Ads?
Informacje, jakie dostarcza nam GA4 o zachowaniu użytkowników na stronie, jak i w aplikacjach mobilnych, możemy wykorzystać przy targetowaniu kampanii Google Ads, co pozwala na zbudowanie lepszej listy odbiorców reklam.
Nowy Google Analytics skupia się na cyklu życia użytkownika, co pozwala dokładnie odpowiedzieć na jego potrzeby oraz dostosować do niego reklamę. Ważne jest, że analiza zaczyna się w momencie pozyskania, poprzez konwersję, aż po utrzymanie relacji.
Najważniejsze zmiany
- Raportowanie w ramach cyklu życia użytkownika, czyli dane uporządkowane według pozyskania, zaangażowania, generowania przychodu i utrzymania
- Zamiast widoków, otrzymujemy strumienie danych pozwalające skonfigurować zdarzenia i ich źródło. Pozwala to na sprawne połączenie w jednej usłudze danych ze strony i aplikacji. Wcześniej odbywało się to poprzez oddzielne usługi dla poszczególnych aplikacji, a czasami nawet dla każdej subdomeny.
- Kontrola RODO, czyli opcje wspomagające w przestrzeganiu przepisów dotyczących ochrony danych osobowych
- Możliwość utworzenia widoku danych prognozowanych oraz listy użytkowników prognozowanych skłonnych do konwersji, do których można skierować reklamy.
- Raporty, które były wcześniej dostępne jedynie w płatnej wersji (Google Analytics 360) takie jak, raporty analizy ścieżek i zachowań użytkownika, czy raporty ukierunkowane na wyniki e-commerce lub wyniki w aplikacjach.
Jak przejść na nowy Google Analytics?
Wszystkie konta Google Analytics założone po 14 października domyślnie mają już nowy interfejs. Dla pozostałych użytkowników przejście jest dobrowolne, jednak można się spodziewać, że 2021 roku wszystkie konta zostaną wyposażone w nowy interfejs. Obecni użytkownicy mogą skorzystać z opcji równoległego tagowania i uruchomić GA4 jako osobną usługę.
Należy zauważyć, że obecnie nie jest możliwe całkowite porzucenie starej wersji GA i przejście na nową. Zaleca się więc utrzymanie obu wersji równocześnie.