Jak działa Google?
Dobra widoczność w Google jest obecnie podstawą dla prawie każdego biznesu. Wyszukiwarki internetowe to jedno z najlepszych źródeł sprzedaży produktów i usług. Jest to nie tylko skuteczny, ale też stosunkowo o tańszy niż tradycyjne działania marketingowe, sposób promocji.
Obecnie istnieje kilka dużych wyszukiwarek, ale prym w tym segmencie wiedzie wyszukiwarka Google, dlatego to właśnie na niej skupiona jest znacząca większość aktywności marketingowych.
Skoro inwestujemy w marketing związany z wyszukiwarką Google, to warto wiedzieć, jak tak naprawdę ona działa. Czym są roboty indeksujące? Jak często strony są indeksowane? Dlaczego optymalizacja stron internetowych jest taka ważna?
Jaki jest w ogóle cel wyszukiwarek internetowych?
Nadrzędnym celem każdej wyszukiwarki internetowej oraz każdej nowej aktualizacji algorytmu wyszukiwania jest pokazanie jak najbardziej trafnych odpowiedzi na zadane przez użytkownika pytanie.
Po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy typu “przepis na najlepszą lasagne” oczekujemy przede wszystkim sprawdzonych i dobrych przepisów na lasagne. Nie chcemy znaleźć złych receptur lub przepisu na szarlotkę.
Ale skąd Google “wie”, który przepis jest dobry? Otóż odpowiedź jest prosta – nie wie. Roboty indeksujące Google na pewno nie sprawdziły wszystkich przepisów osobiście 🙂
Jak więc wybierają najlepsze przepisy? Kierują się innymi wyznacznikami, które mogą sprawdzić i zmierzyć np. liczbą wejść na stronie, ogólnym autorytetem strony kulinarnej, poleceniami przepisu przez inne strony, czy użytkowników.
Takie podejście nie gwarantuje tego, że pod naszym zapytaniem pojawią się najlepsze przepisy na lasagne, ale z pewnością znacząco zwiększa prawdopodobieństwo pokazania interesującego nas przepisu.
Jak tworzone są wyniki wyszukiwania stron internetowych?
Google pozyskuje wiedzę z wielu źródeł – ze skanów książek, z publicznych baz danych oraz – przede wszystkim – ze stron internetowych. Tutaj zajmiemy się omawianiem ostatniego i najważniejszego dla nas (jako SeoFly :)) źródła wiedzy.
Wyszukiwarka Google działa w pełni automatycznie i do zbierania informacji używa tzw. robotów indeksujących, które regularnie przeczesują strony internetowe.
Roboty indeksujące działają 3-etapowo.
Pierwszy etap to skanowanie (zwane też crawlingiem), czyli szukanie nowych lub zaktualizowanych stron i zapisywanie ich na liście przeznaczonej do późniejszego przetworzenia. Google zasadniczo sam znajduje nową stronę internetową, ale aby mieć pewność, że robot indeksujący dotrze do wszystkich podstron, należy zadbać o takie rzeczy jak linkowanie wewnętrzne, czy stworzenie pliku sitemap.xml.
Kolejny etap to indeksowanie, czyli ponowne odwiedzenie stron dodanych wcześniej do listy. Etap ten jest szczególnie ważny, ponieważ właśnie wtedy Google analizuje treści i informacje znajdujące się na stronie. Uzyskane przez roboty indeksujące informacje przechowywane są w indeksie Google, czyli w olbrzymiej bazie danych przechowującej dane z ponad 6 miliardów zaindeksowanych stron internetowych.
Google indeksuje strony z różną częstotliwością – czasami parę razy dziennie, czasami raz na parę tygodni. Jeśli strona ma zainstalowane Google Search Console, to z łatwością można sprawdzić ostatnią wizytę Googlebota.
Przeczytaj również: Zmiany w statystykach indeksowania w Google Search Console. Czy na lepsze?
Ostatnim etapem jest wyświetlenie wyników wyszukiwania odpowiadających na zapytanie użytkownika. Właśnie na tym etapie następuje ustawianie naszej strony na konkretnej pozycji w rankingu.
Co składa się na pozycję strony w rankingu Google?
Na to pytanie niestety nie ma jednej i wyczerpującej odpowiedzi. Google zawsze kieruje się pokazywaniem odpowiedzi o najwyższej jakości i najlepszej trafności. Pod uwagę brane jest wiele czynników np. lokalizacja, język użytkownika, szybkość ładowania strony, jakość i unikalność treści oraz wiele, wiele innych czynników.
Istnieje szereg znanych i pewnych czynników, które są ważne dla Google, ale przez regularne aktualizacje algorytmu wyszukiwania, coraz trudniej przewidzieć, jaki wynik zajmie strona w rankingu.
Przeczytaj także: Aktualizacja algorytmu Google – grudzień 2020
Dlatego tak ważne jest przeprowadzanie audytów SEO oraz regularna opieka specjalisty SEO, który jest zorientowany w obowiązujących wytycznych i zmianach w wyszukiwarce. Skuteczna optymalizacja sprawi, że Google potraktuje naszą stronę jako najlepszą odpowiedź na zapytanie użytkownika.
Źródła: https://developers.google.com/search/docs/basics/how-search-works