Podsumowanie zmian w algorytmie Google 2020, czyli najważniejsze aktualizacje
Wyszukiwarka Google jest najpopularniejszym narzędziem służącym do wyszukiwania przydatnych informacji i odpowiedzi na różne pytania. Poszukując za jej pośrednictwem interesujących nas produktów, odwiedzamy różne serwisy, które znajdą się przeważnie na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
Jednak to, że trafiliśmy na te strony, jest uzależnione od wymagań, według których Google publikuje strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego nasza ulubiona wyszukiwarka opiera swoje działanie na sztucznej inteligencji, przez co nieustannie się rozwija. W wyniku czego wprowadza nowe aktualizacje algorytmu, które potrafią wywołać niemałe trzęsienie w branży SEO.
W ciągu roku takich aktualizacji jest kilkaset, lecz postanowiliśmy przedstawić kilka najważniejszych, które mają decydujący wpływ na usytuowanie się naszej strony w wynikach wyszukiwania.
Aktualizacja rdzenia algorytmu na początku roku, czyli styczeń 2020 (January 2020 Core Update)
Nowy rok daje nowe możliwości i wyzwania, tak również było w przypadku wprowadzenia styczniowej aktualizacji. Niemniej w tym przypadku warto pamiętać, że core update jest kontynuacją zmian z 2019 roku. Oprócz tego Google zmieniło układu SERP poprzez możliwość wyświetlania ikon przy poszczególnych wynikach wyszukiwania.
Aktualizacja nie dotknęła konkretnych branż więc można ją śmiało określić jako potwierdzenie dotychczasowego kursu obranego przez Google. Niemniej nie można tutaj zapominać, że warto dostarczać swoim użytkownikom content wysokiej jakości na stronie, która będzie zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych.
Aktualizacja algorytmu w marcu 2020 (Nofollow Update)
Zmiana ta nie bez powodu nazywana jest jako „nofollow update”, gdyż ma ona celu zmianę postrzegania przez Google linków z atrybutem nofollow. Jak wiadomo dotychczas jego zadaniem było informowanie robotów, żeby dalej nie podążały za takim linkiem. Natomiast po aktualizacji linki tego typu są wykorzystywane do analizy podczas indeksowania serwisów przez roboty. W ten sposób wewnętrzne linki nofollow stanowią wskazówkę podczas indeksowania serwisu i mogą się okazać nieskuteczne w blokowaniu indeksacji jego podstron. Dlatego jeśli w naszym serwisie występują takie linki, to warto je zweryfikować i sięgnąć po plik robots.txt, który może okazać się skuteczniejszym rozwiązaniem.
Powodem takiej zmiany jest m.in. ulepszenie wyników wyszukiwania i dokładniejsze zrozumienie użycia anchor textu wobec linkowanej strony.
Aktualizacja algorytmu maj 2020 (May 2020 Core Update)
W marcu przez pandemię zmieniły się preferencje wyszukiwania większości użytkowników. Wówczas najczęściej wyszukiwanymi zapytaniami były te, które dotyczy tematyki zdrowotnej. Dlatego majowa aktualizacja miała związek z sytuacją panującą na całym świecie.
Jednak patrząc na aktualizacje algorytmu, to warto mieć na uwadze fakt, iż są one globalne i wielowymiarowe. Tak było też w tym przypadku, przez co zmiany dotknęły wiele witryn związanych z tematyką zdrowotną i wynikami lokalnego wyszukiwania. Ponadto aktualizacja została wprowadzona w wielu językach równocześnie, co potwierdza jej globalny charakter.
Aktualizacja algorytmu w grudniu 2020 (December 2020 Update)
Dla wielu osób ta aktualizacja jest dużym zaskoczeniem. Minęło dokładnie 7 miesięcy od majowej aktualizacji algorytmu, co wskazywało, że niebawem doświadczymy kolejnych zmian w algorytmie Google. Jednak nie można zapominać, że zarówno koniec roku jak i jego początek są szczególnym czasem, w którym takie zmiany mają miejsce.
Jeszcze skutki tej aktualizacji nie są znane branży SEO, więc wszystko przed nami. Najważniejsza rzecz, jaką teraz należy zrobić, to przede wszystkim nie popadać w panikę i dokładnie przeanalizować obecną sytuację. Szczególnie że pierwsze skutki widoczne są po 2-3 tygodniach od pierwszych doniesień.
Jeśli Twój serwis zanotował spadki w wyniku aktualizacji algorytmu, to warto się temu dokładniej przyjrzeć. Nie można również zapominać, że w krótkim czasie po wdrożeniu algorytmu może pojawić się korekta, której celem będzie dopracowanie wprowadzonych zmian.
Dlatego jeśli w obu przypadkach Twój serwis zaczął tracić na widoczności w wynikach wyszukiwania, to zapraszamy do kontaktu w celu przygotowania propozycji działań pozwalających budować dalszy priorytet strony internetowej i odbudowanie strat po aktualizacji.
Chcesz wiedzieć więcej o aktualizacjach Google? Śledź naszego bloga lub skontaktuj się z nami.