Dyrektywa Omnibus – zmiany w e-commerce
Unijna dyrektywa Omnibus powinna zacząć obowiązywać od 28 maja 2022 r. Co to oznacza dla konsumentów i przedsiębiorców?
Najważniejsze zmiany dotyczą podawania cen i warunków promocji w sklepach stacjonarnych i internetowych. Klient musi być poinformowany o wszystkich zmianach cen w ciągu ostatnich 30 dni oraz jasno wskazywać najniższa obowiązującą w tym przedziale czasowym.
W każdym przypadku reklamowania obniżki cen towaru lub usługi przedsiębiorcy będą musieli realizować omówione obowiązki uwidaczniania informacji o obniżkach. Innymi słowy w reklamie obok informacji o obniżonej cenie trzeba będzie poinformować o najniższej cenie towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Przedsiębiorca będzie mieć obowiązek zapewniania, aby opinie konsumentów o sprzedającym lub jego produkcie pochodziły od osób, które rzeczywiście ten produkt nabyły albo z niego korzystały. Jeżeli tego nie zrobi, nie będzie mógł się nimi posługiwać bądź będzie mu groziła odpowiedzialność za stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych. Już teraz wszelkie fejkowe opinie produktowe czy tzw. „live sales notifications” stanowią czyn nieuczciwej konkurencji. Po zmianach wynikających z dyrektywy to przedsiębiorca będzie musiał wykazać prawdziwość stosowanych technik w tzw. FOMO marketingu.
zmiany wprowadza:
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta.