Odpowiedź Google na wojnę w Ukrainie
Trwająca od 24 lutego 2022r. wojna w Ukrainie odcisnęła się wyraźnie na sytuację panującą na rynku reklamowym. Sankcje, które zostały nałożone przez różne państwa, firmy oraz instytucje wpłynęły na dostęp do usług reklamowych w Rosji.
Reakcja ze strony Google
Jedną z firm, które przyłączyły się do wprowadzenia obostrzeń na rynku rosyjskim był Google. Do pierwszych działań podjętych w odpowiedzi na agresję Rosji należy zaliczyć zablokowanie pod koniec lutego 2022r. reklam kupowanych lub emitowanych przez rosyjskie media państwowe.
Kolejne kroki
Zakres ograniczeń w emisji reklam został rozszerzony na początku marca 2022r. Podjęto wtedy decyzję o wstrzymaniu sprzedaży reklam w Rosji. Dotyczyło to reklam emitowanych w YouTube, wyszukiwarce oraz na stronach partnerów Google.
Zwiększenie zakresu obostrzeń
23 marca 2022r. Google zgodnie ze swoją polityką dotyczącą emisji reklam przy treściach nawołujących do przemocy zablokował emisję reklam przy treściach, które wykorzystują, popierają lub odrzucają trwającą wojnę rosyjsko-ukraińską.
Obecna sytuacja
Na dzień dzisiejszy (24.03.2022r.) główne obostrzenia nałożone przez Google na Rosję w związku z wojną w Ukrainie to:
– zablokowanie wyświetlania reklam w YouTube, sieci reklamowej oraz wyszukiwarce Google na terenie Federacji Rosyjskiej,
– wstrzymanie reklam w usługach i sieciach Google emitowane na całym świecie przez reklamodawców z Rosji,
– zablokowanie emisji reklam przy treściach wykorzystujących, popierających lub negujących wojnę, która toczy się obecnie w Ukrainie.
Co dalej?
Zaistniała sytuacja wyraźnie wpłynęła na rynek reklamowy zmieniając panujące trendy oraz dostępność narzędzi reklamowych. Cały czas śledzimy obecną sytuację geo-polityczną oraz jej wpływ na emisję i efektywność reklam. Śledź naszego bloga, aby być z tym na bieżąco.