Top

Co to jest remarketing i jak działa?

SeoFly / Baza Wiedzy  / Co to jest remarketing i jak działa?
Wyniki remarketingu

Co to jest remarketing i jak działa?

Prowadzenie sprawnych działań reklamowych od zawsze opierało się na dotarciu z przekazem do odpowiednich grup odbiorców. Kiedyś, aby to osiągnąć było trzeba wybrać odpowiednie kanały komunikacji jak prasa tematyczna, reklama TV na odpowiednich kanałach, reklama bilboardowa zamieszczona w miejscach odwiedzanych przez naszych potencjalnych klientów. Obecnie w erze Internetu opcje reklamowe znacząco się rozwinęły. Możliwość badania zachować użytkowników sieci pozwala nam sprawdzać jakie strony przeglądają, co na nich robią oraz ocenić jaki potencjał zakupowy posiadają. Opcji oraz narzędzi, które to umożliwiają jest wiele, jednak podstawowym, które powinien znać każdy kto zajmuje się reklamą w Internecie jest remarketing.

Jak działa remarketing?

Remarketing jest rozwiązaniem opartym na rozpoznaniu odbiorców na podstawie wizyty na konkretnej stronie. Systemy reklamowe wykorzystując ciasteczka oraz dedykowane skrypty mierzące oznaczają użytkownika tak by w przyszłości był on możliwy do rozpoznania podczas emisji reklam. Najlepiej to działanie opisze prosty przykład:

Piotrek przegląda stronę sklepu z rowerami (strona A) i zostaje oznaczony przez system reklamowy. Po sprawdzeniu wszystkiego co go interesowało Piotrek opuszcza stronę i idzie dalej buszować w sieci. Podczas serfowania trafia na stronę która wyświetla treści reklamowe (strona B). Systemy obsługujące wyświetlanie reklam na stronie B zauważą, że Piotrek został oznaczony przez stronę A dodatkowo zauważa że strona A prowadzi kampanię remarketingową skierowaną  do użytkowników którzy u nich już byli. Po zderzeniu tych 2 faktów system zaczyna wyświetlać na stronie B reklamę sklepu z rowerami który Piotrek już zna.

Jest to przykład remarketingu w sieci reklamowej, który uwzględnia fakt odwiedzenia stron internetowych na których wyświetlane są reklamy bannerowe.

Podobne działania można prowadzić uruchamiając remarketing w sieci wyszukiwania Google. Wtedy po stworzeniu grupy odbiorców możemy ustawić np. zwiększenie stawki, a co za tym idzie wyświetlenie na wyższej pozycji remarketingowej reklamy tekstowej osobie która zna już naszą ofertę bądź idąc w drugą stronę możemy ograniczyć wyświetlenia tym ludziom którzy już byli na naszej stronie.

Remarketing dynamiczny czy statyczny?

Ogólna zasada działania remarketingu jest podobna tak w remarketingu statycznym jak i jego wersji dynamicznej. System rozpoznaje osobę która była na stronie i wyświetla reklamę powiązaną z tą właśnie stroną. Różnice zaczynają się pojawiać przy zakresie wykorzystanych danych. Oba rozwiązania dobrze sprawdzają się podczas prowadzonych działań jednak należy pamiętać o ich możliwościach i sposobach wykorzystania

Remarketing statyczny

Ze względu na prostsze działanie jest nieraz określany remarketingiem standardowym. Jest tu wykorzystywana prostsza baza danych o użytkowniku. Są to dane typu tak/nie. Przykładowo może to być sprawdzenie:

– czy odwiedził naszą stronę,
– czy odwiedził interesujące nas podstrony lub kategorie,
– czy wyświetliła się strona podziękowania po wypełnieniu formularza.

Po sprawdzeniu czy spełnia warunki reklamodawcy wyświetla mu się jeden konkretny banner wcześniej wgrany do systemu.

Remarketing dynamiczny

Remarketing dynamiczny lub retargeting dynamiczny to narzędzie często wykorzystywane przez sklepy internetowe. Opiera się on na bardziej szczegółowych informacjach o zachowaniu użytkowników w sieci. Ponieważ śledzenie ich ruchów jest w dużym stopniu mierzone przez Google firma ta może zaoferować rozbudowany system do obsługi reklam tego typu. W przypadku remarketingu dynamicznego Google Ads mamy możliwość rozpoznania, które treści lub produkty były przeglądane przez użytkownika. Na podstawie tych danych generuje dynamicznie treści reklamowe, które są wyświetlane użytkownikowi. Może to być na tyle dokładne narzędzie, że jeżeli użytkownik był na stronie sklepu z elektroniką i przeglądał ofertę telefonów to w wyniku działania remarketingu dynamicznego wyświetli mu się reklama nie tylko telefonów z odwiedzonego sklepu, ale nawet dokładnie modelu który oglądał. Jest to bardzo dobre narzędzie wykorzystywane w sklepach przy dotarciu do osób, które uciekły z lejka zakupowego.

Co jest potrzebne do uruchomienia kampanii remarketingowej?

Uruchomienie kampanii remarketingowej wiąże się z wcześniejszym zebraniem danych o użytkownikach strony. Działania remarketingowe w Google Ads wymagają wklejenia na stronie odpowiednich kodów, dzięki którym rozpoznani zostaną użytkownicy. Musimy również określić przedział czasowy trzymania danych o osobach które odwiedziły naszą stronę (przykładowo czy ma to być dzień, tydzień czy miesiąc). Na koniec musimy pamiętać, że zgodnie z prawem ważne jest poinformowanie użytkowników, że ich ruch jest mierzony oraz do czego zebrane dane zostaną wykorzystane dla tego nie zapominajmy o odpowiednich wpisach w polityce cookies i polityce prywatności. Kiedy podstawowe wymagania dotyczące grup remarketingowych zostaną spełnione musimy odczekać, aż zbierze się odpowiednia liczba użytkowników, do których będzie można skierować reklamy. Liczbą graniczną od której Google pozwala emitować reklamy remarketingowe jest 1000 użytkowników. Po zebraniu tej liczby odbiorców powinniśmy być w stanie rozpocząć emisję reklam remarketingowych.


Udostępnij

Zajmuję się reklamą internetową od 2008 roku. Niemal od początku moja praca wiązała się z obsługą narzędzi Google. Strategia, emisja i analiza efektywności reklam to elementy działań marketingowych, z którymi mam do czynienia na co dzień.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.