Meta Title – co to jest i jaki ma wpływ na SEO?
- Co to jest meta title?
- Jaki jest prawidłowy meta title?
- Automatyczne generowanie meta title, aktualizacja algorytmu Google
- Wpływ meta title na widoczność strony internetowej
- Jak ustawić unikalne meta title w WordPressie
- Po mimo zmiany w wyszukiwarce widoczne jest stare meta title
- Podsumowanie
Każda strona internetowa posiada tytuł, który widoczny jest w wyszukiwarce Google. Z początku może on się wydawać jako niepozornym elementem strony, lecz jego rola ma duże znaczenie w pozycjonowaniu. Dlatego w tym artykule dowiesz się co to jest Meta Title, jaką ona ma rolę w seo i poznasz dobre praktyki związane z jego wykorzystaniem.
Co to jest Meta Title?
Wspomniany na początku tytuł strony z poziomu kodu HTML określany jest jako meta title. W zależności od budowy strony internetowej jego zawartość może być automatycznie pobierana z tytułów poszczególnych podstron oraz wpisów. Jednak istnieje również możliwość ustawienia własnych wartości, które będą miały wpływ na pozycje strony.
Zawartość meta tag title jest widoczna w wyszukiwarce, co bezpośrednio wpływa na ilość osób wchodzących na daną stronę internetową. Pełni on funkcję informacyjną i wizerunkową. Dlatego warto o niego zadbać, co przełoży się na uzyskiwane wyniki.
Jaki jest prawidłowy meta tag title?
Zgodnie z wytycznymi od Google długość meta title wynosi 60-70 znaków ze spacjami lub 600px. Jest to optymalna długość tekstu, która będzie wyświetlana w wynikach wyszukiwania. Natomiast treść poza tą długością będzie automatycznie przycięta. Zatem mając na uwadze fakt, że celem meta title jest zachęcenie użytkowników do wejścia na stronę, to powinien być on odpowiednio sformułowany. Meta title jest silnie skorelowany ze statystykami ruchu. Bowiem przejrzysta i zrozumiała treść znajduje również bezpośrednie przełożenie na współczynnik odrzuceń, czyli ilość użytkowników, którzy opuścili stronę w danym odstępie czasu od jej wejścia bez podejmowania żadnych dalszych działań na stronie. Główną przyczyną takiej sytuacji są błędne informacje zawarte zarówno w meta title, jak i meta description.
Dlatego należy wystrzegać się wstawiania treści niezgodnej z zawartością podstrony. Tylko wtedy będziemy mieli niski poziom współczynnika odrzuceń i większą ilość konwersji.
Automatyczne generowanie meta title i aktualizacja algorytmu Google
24 sierpnia 2021 miała miejsce aktualizacja algorytmu, której celem było wdrożenie rozwiązania odpowiedzialnego za automatyczne generowanie tytułów w wynikach wyszukiwania. Celem tej aktualizacji było poprawienie jakości wyników wyszukiwania, co ma zwiększyć skuteczność znajdowania najlepszych odpowiedzi na wpisywane zapytania.
Jako że wprowadzona aktualizacja jest nadal aktualna, to uderza ona w strony, które:
- Nie posiadają unikalnych tytułów
- Posiadają zbyt długie tytuły przekraczające 60-70 znaków ze spacjami
- Posiadają zbyt dużo słów kluczowych
Oprócz eliminacji strony posiadających słabej jakości meta title Google wprowadziło generowanie jego wartości na podstawie zawartości strony, a w szczególności nagłówki. To właśnie one są decydującym elementem, z którego pobierane są treści.
Wpływ meta title na widoczność strony internetowej
Strony spełniające wymagania rankują wyżej w wyszukiwarce. Ustawiając wartość meta title należy zwracać uwagę nie tylko na jego jakość a również stopień optymalizacji. W tym celu należy umieszczać słowa kluczowe w sposób przemyślany.
Dotyczy to wszystkich stron, a w szczególności sklepów, które posiadają ten sam produkt w różnych wariantach. Wspomniana wcześniej korelacja meta title z treścią podstrony ma również przełożenie na pozycje i widoczność strony internetowej. Dlatego decydując się na wybór słów kluczowych do meta title należy zwrócić uwagę na poziom optymalizacji treści pod jego kątem.
Jeśli nie wiemy jakie słowa kluczowe wstawić w meta title, to najlepiej jest skorzystać z profesjonalnych narzędzi pozwalających przenalizować potencjał wyszukiwania konkretnych fraz. Najlepszym przykładem jest m.in. Keyword Planner.
Żeby móc z niego korzystać należy mieć dostęp do konta, na którym już była uruchamiana kampania Google Ads.
Jak ustawić unikalne meta title w WordPressie – czy Yoast pomoże?
WordPress jest jednym z najpopularniejszych systemów CMS. Dlatego posiada on rozwiązania, które pozwalają zadbać o seo w każdym calu. Dotyczy to również meta title i description, co można wykonać dosłownie w kilku kliknięciach.
WordPress sam w sobie nie ma zaimplementowanych ustawień, które pozwolą zmienić meta title bez konieczności zmiany tytułu podstrony lub wpisu. Dlatego w tym celu można posłużyć się wtyczkami. Obecnie najpopularniejszą wtyczką pod SEO jest Yoast.
Podstawowe ustawienia wtyczki Seo WordPress
Po instalacji i włączeniu wtyczki Yoast (seo wordpress) wystarczy przejść przez początkowe ustawienia, które będą miały wpływ na strukturę meta title. Są podstawowe opcje jak np. ustawienie separatora tytułu podstrony od nazwy domeny. Po włączeniu ustawień można już swobodnie przejść do edycji podstrony lub wpisu. W oknie edycji treści pojawi się sekcja odpowiedzialna za ustawienie wartości meta title i description dla konkretnej podstrony. Tutaj dostępne są równie inne opcje jak np. wyłączenie jej indeksowania.
Jest to dobre rozwiązanie choćby dla podstrony polityki prywatności.
Po wprowadzeniu danych pozostaje zaktualizować podstronę lub wpis. Teraz pozostaje indeksacja wszystkich zmian, które zostały wprowadzone.
Po mimo zmiany w wyszukiwarce widoczne jest stare meta title
Powszechną sytuacją jest brak widoczności w wyszukiwarce wprowadzonych zmian na stronie. Szczególnie to jest zauważalne w przypadku meta title, które pełni zajawkę treści podstrony. Taki stan rzeczy wynika z procesu zwanego indeksowaniem, który nie jest przeprowadzany w czasie rzeczywistym i wymaga czasu.
Wprowadzone zmiany na stronie nie są od razu widoczne w wyszukiwarce. Dzieje się tak, ponieważ Google potrzebuje czasu na zebranie wszystkich danych, przetworzenie ich i wprowadzenie do indeksu. Tutaj istotna jest cierpliwość, lecz można wyjść naprzeciw tej sytuacji i skorzystać z kontroli stanu zaindeksowania w narzędziu Google Search Console.
Podsumowanie
Wiedząc czym jest meta title ważne jest dążenie do jego wysokiej jakości, która ma znaczący wpływ na widoczność strony oraz zachowanie odwiedzających ją użytkowników. Już na etapie tworzenia treści najlepiej jest zastanowić się nad jego zawartością. Tylko wtedy mamy szanse mieć przewagę nad konkurencją, która nie bierze od uwagę rekomendacji i dobrych praktyk wskazywanych przez Google.