Co to jest link juice?
Link juice, inaczej moc SEO, to wartość przekazywana z jednej strony na drugą poprzez linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne. Ilość przekazywanego link juice uzależniona jest między innymi od mocy danej podstrony oraz ilości linków wychodzących.
Link juice – definicja
Link juice to pojęcie z zakresu link buildingu. Link juice jest ważnym elementem SEO. Najczęściej tłumaczy się je jako moc przekazywaną przez link stronie docelowej, czyli linkowanej (przez stronę linkującą). Każdy link przekazuje moc, ale jej wartość jest różna. Link juice przekazywany jest nie tylko przez linkowanie zewnętrzne, ale również przez linkowanie wewnętrzne.
Co wpływa na wartość link juice?
Link juice dotyczy każdego linku dofollow. Oznacza to, że w przypadku takich linków moc przekazywana jest zawsze – nie zawsze jednak w takiej samej ilości. Na wartość mocy SEO wpływa:
- autorytet domeny linkującej, czyli jej pozycja w wynikach wyszukiwania, ilość odwiedzających ją użytkowników,
- moc profilu linków,
- ilość wszystkich linków znajdujących się na danej podstronie.
Dlaczego link juice jest ważny dla SEO?
Link juice to przekazywanie mocy SEO za pomocą linkowania. Jak łatwo się domyślić, ma to ogromny wpływ na pozycjonowanie, ponieważ pozwala stronie osiągnąć lepszą pozycję w wynikach wyszukiwarki. Pozyskiwanie linków zewnętrznych, zwłaszcza z dobrej jakości stron, może pomóc witrynie trafić nawet do top 10 wyszukiwań Google. Nie oznacza to jednak, że zawsze więcej znaczy lepiej. W tym przypadku kluczowe znaczenie ma jakość linków, a także równowaga pomiędzy linkowaniem zewnętrznym a wewnętrznym.
Dbając o link building, można postawić na jedną z dwóch strategii:
- pozyskiwać linki u konkurencji i publikować na stronie linki prowadzące do stron konkurencji,
- pozyskiwać linki z serwisów, które nie linkują do konkurencji.
Dystrybucja mocy SEO
Teoretycznie, link juice powinien dzielić się proporcjonalnie pomiędzy wszystkie linki na stronie. Jeśli więc znajduje się na niej 5 linków, każda powinna na równi dystrybuować moc SEO między cztery witryny (po 20%). W praktyce sprawa jest jednak znacznie bardziej skomplikowana. Algorytm Google okazuje się złożony i ciągle ulega zmianom, a na ilość przekazywanej mocy mają wpływ dodatkowo takie czynniki jak:
- lokalizacja linku,
- ilość i jakość linków,
- otoczenie linku, czyli tematyka strony,
- powiązanie tematyczne między stroną linkowaną a linkującą.
Ważne jest również, że linkowana strona powinna posiadać odpowiedni atrybut. Jeśli jest oznaczona jako “noindex” czy “nofollow” roboty pominą taki odnośnik i moc nie zostanie przekazana.