Co to jest anchor?
Anchor, inaczej anchor text, kotwica czy treść linka, to tekst, który pojawia się na stronie internetowej – na przykład w treści artykułu – i jest wyróżniony innym kolorem. Anchor prowadzi użytkownika do innej witryny po kliknięciu w wyróżniony tekst. W kodzie strony anchor znajduje się między znacznikami <a> oraz </a>. Najechanie na niego kursorem sprawia, że użytkownik może sprawdzić, gdzie zostanie przekierowany po kliknięciu.
Czym charakteryzuje się anchor?
Anchor powinien zawierać frazę kluczową dopasowaną do tematyki strony, do której odsyła osadzony w nim link. Treść anchora jest bowiem brana pod uwagę przez algorytm wyszukiwarki w trakcie oceniania jakości linków. Anchory powinny wyglądać naturalnie, współgrać z treścią na stronie i pasować do zawartości strony linkowanej.
Rodzaje anchorów
Wyróżnia się kilka rodzajów anchorów, mianowicie:
- anchory brandowe – zawierające nazwę firmy lub witryny, do której prowadzą,
- URL – anchory takie same, jak zakotwiczony w nich link do strony,
- exact match – anchory opisujące pozycjonowaną frazę,
- zero match – anchory nakłaniające do wykonania danej czynności (call to action), np. przeczytaj, zobacz.
Jak stosować anchory?
Anchory powinny być stosowane w konkretnym celu. Należy tworzyć je tak, aby zawierały odpowiednie słowa kluczowe, zgodne z tematyką strony, do której kierują. Kluczowa jest także ich długość – anchor powinien być krótki. Anchory należy stosować też z umiarem, w niezbyt dużej ilości na stronę. Warto również wyróżniać je innym kolorem. Wskazane jest unikanie anchorów call to action, które nie oddają tematyki linkowanej witryny. Wszystko to ma na celu dobro użytkownika, który po kliknięciu w anchor powinien trafić na stronę, której się spodziewa. W przypadku anchorów zdecydowanie bardziej liczy się ich jakość niż ilość. W linkowaniu zewnętrznym zaleca się też korzystać z różnych anchorów, zwłaszcza jeśli prowadzą do tej samej strony.
Anchory a SEO
Anchory wiążą się z linkowaniem zewnętrznym i wewnętrznym, a linkowanie ma duży wpływ na SEO i pozycjonowanie. Anchor pozwala robotom Google poruszać się po wybranej witrynie, określać i zapisywać, czego dotyczy dana strona. Informacje te służą później Google do wyświetlania użytkownikowi najlepiej dopasowanych do jego zapytania wyników. Zatem anchory, podobnie jak wiele innych czynników, wpływają na to, na którym miejscu w wynikach wyszukiwania plasuje się dana witryna. Ponieważ anchor może zawierać też słowa kluczowe (zapytanie użytkownika), jego rola staje się ważna wręcz podwójnie.