Dlaczego pozycje spadają?
Spadek pozycji w wynikach wyszukiwania Google może mieć poważne konsekwencje dla strony internetowej i jej właściciela. Często są zaniepokojeni obniżeniem pozycji w SERP, co doskonale rozumiemy. W tym artykule przybliżymy przyczyny, dlaczego tak może się dziać.
Spadek pozycji w wynikach organicznych – konsekwencje
Zmniejszenie konwersji
Kiedy strona internetowa traci pozycje w wynikach wyszukiwania, to liczba odwiedzających stronę również się zmniejsza. Mniejsza ilość ruchu na stronie internetowej oznacza mniejszą liczbę potencjalnych klientów, co może prowadzić do spadku sprzedaży lub wpływów.
Spadek zaufania użytkowników
Użytkownicy zwykle uważają, że wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania oznaczają większą wiarygodność i prestiż strony internetowej. Spadek pozycji w wynikach wyszukiwania może zatem wpłynąć na postrzeganie strony internetowej przez użytkowników.
Trudności z konwersjami
Jeśli strona internetowa traci pozycje w wynikach wyszukiwania, to osoby, które odwiedzają ją, mogą mieć trudności z jej znalezieniem lub otrzymaniem informacji, których poszukują. To może wpłynąć na spadek liczby konwersji, czyli działań, które przynoszą korzyść dla firmy, np. dokonanie zakupu, wypełnienie formularza, pobranie pliku itp.
Koszty marketingowe
Jeśli pozycje spadają, a właścicielowi firmy zależy na obecności w internecie, może zdecydować się na zwiększenie wydatków na inne formy reklamy, takie jak reklamy płatne lub reklamy w mediach społecznościowych. Taka decyzja wiąże się z dodatkowymi kosztami.
No i wreszcie… Dlaczego pozycje spadają?!
Istnieje wiele czynników, które mogą wpłynąć na spadek pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Oto kilka z nich:
Zmiany w algorytmach wyszukiwania:
Wyszukiwarki, takie jak Google, regularnie aktualizują swoje algorytmy w celu zapewnienia lepszych wyników wyszukiwania dla użytkowników. Jeśli strona internetowa nie jest zoptymalizowana w sposób zgodny z najnowszymi wytycznymi, może to prowadzić do spadku jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Największe aktualizacje algorytmu Google są ogólnie znane jako „core updates” i wprowadzają znaczne zmiany w algorytmie, które mogą mieć wpływ na pozycje stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Takie aktualizacje zwykle są ogłaszane publicznie przez Google.
Zawartość strony:
Jeśli zawartość strony nie jest unikalna, nie jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych lub jest niedostatecznie zaktualizowana, może to wpłynąć na spadek pozycji w wynikach wyszukiwania. Dbałość o unikalność treści, optymalizacje pod kątem SEO i odpowiedni dobór słów kluczowych, to jeden w ważniejszych aspektów naszej pracy z klientami.
Backlinki:
Backlinki (czyli linki prowadzące do strony) są ważnym czynnikiem wpływającym na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli linki te są niskiej jakości lub pochodzą z podejrzanych źródeł, może to wpłynąć na spadek pozycji strony. Nie zawsze duża ilość linków wpływa pozytywnie na SEO. Dlatego też warto korzystać z pomocy agencji, która potrafi pozyskiwać linki wyłącznie dobrej jakości. Jakość – nie ilość.
Problemy techniczne:
- Brak szyfrowania SSL – posiadanie aktywnego protokołu SLL zapewnia szyfrowanie danych klientów, co jest szczególnie ważna dla sklepów internetowych. Ten aspekt jest jednym z czynników rankingowych Googla.
- Wolna prędkość ładowania strony – Uzytkownicy internetu nie należą do cierpliwych. Czekanie na załadowanie strony dłużej niż 3 sekundy sprawia, że użytkownik – czyli potencjalny klient – po prostu ją opuszcza. Takich witryn Google nie promuje i spycha na dalsze pozycje.
- Błędy techniczne mogą wpłynąć na spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Brak responsywnego projektu strony, błędy 404 czy brak struktury h1-h6 sprawiają, że strona jest trudna w odbiorze dla użytkownika, a nie takie strony Google chce pokazywać osobom, szukającym odpowiedzi na zadane w wyszukiwarce pytania.
Konkurencja:
Jeśli konkurencyjne strony internetowe poprawiają swoje pozycje, może to wpłynąć na spadek pozycji innych stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Mówi się, że „jeśli się nie rozwijasz, to się cofasz” – i to jest właśnie to. Jeśli Twoja witryna nie ma wsparcia w pozycjonowaniu, a konkurencja korzysta z usług agencji – to oni będą wyżej wynikach. SEO to ciągły wyścig – nie ma tu miejsca na zwłokę, trzeba nadążać.
Aby zminimalizować ryzyko spadku pozycji strony w wynikach wyszukiwania, ważne jest, aby regularnie monitorować i aktualizować zawartość strony internetowej, stosować sprawdzone metody optymalizacji, dbać o jakość backlinków oraz zadbać o optymalizację techniczną strony, co jest głównym obszarem naszych działań każdego klienta, który jest pod naszą opieką. Także… róbmy SEO!
ToTemat
24 grudnia 2023 at 22:56Gogle karze strony jak mu się podoba i jakie chce, finalnie wyniki w nim to sam spam niemal już sklepów a nie tego co się szuka. Więc problemem często jest korzystanie z wyszukiwarek google i warto je wymienić na bing lub kaczkę. Wtedy sprawa jest bardziej klarowana i uczciwsza. Google samo nie stosuje własnych zasada i każe strony bez związku z zasadami jakie samo wymyślało.