Paginacja – co to jest i jaki ma wpływ na SEO?
Paginacja, inaczej nazywana stronicowaniem, to termin, który w kontekście stron internetowych odnosi się do organizacji dostępnych treści i nawigacji do nich. Gdy mamy do czynienia z obszerną zawartością na stronie internetowej, często decydujemy się na jej podział. Paginacja to właśnie metoda podziału treści strony (zwykle jakiegoś rodzaju listingu) na kilka „mniejszych” stron, z których każda posiada swój indywidualny adres URL. Taki zabieg ma na celu podwyższenie komfortu jej odbioru.
Paginacja jest przeciwieństwem Infinite Scroll, czyli rozwiązania, w którym kolejne elementy „doczytywane” są do jednej strony na bieżąco – znanego chociażby z mediów społecznościowych takich jak Facebook czy Instagram.
Z paginacją większość z nas spotyka się codziennie – np. na samym dole wyników wyszukiwania Google. Umieszczone są tam cyfry od jeden do dziesięć. Po naciśnięciu każdego numeru, zostaniemy przeniesieni na odpowiednią stronę wyników.
Rodzaje paginacji
Tutaj do wyboru mamy 3 opcje stosowania paginacji:
- Klasyczna paginacja,
- Nieskończony scroll (infinite scroll),
- Doładowanie treści za pomocą przycisku.
Klasyczna paginacja to po prostu stronicowanie. Na końcu listingu treści znajdują się przyciski z numerami stron i to ich należy użyć, aby załadować dalszą część contentu.
Nieskończony scroll w żaden sposób nie angażuje użytkownika. Treści doładowują się automatycznie po tym, jak użytkownik „dojedzie” do końca strony.
Ostatnia opcja to rodzaj hybrydy pozostałych. Doładowanie treści za pomocą przycisku pozornie daje użytkownikowi chwilę oddechu przed załadowaniem contentu. Nie dzieje się to automatycznie – użytkownik musi kliknąć przycisk, aby zobaczyć więcej.
Zalety stosowania paginacji na stronie internetowej
Podstawową zaletą paginacji jest jej „standardowość” – większość CMS’ów domyślnie wykorzystuje ją w jakiejś formie, a użytkownicy są po prostu przyzwyczajeni do tego rozwiązania. Nie jest to jednak jedyna zaleta stronicowania:
- Łatwa nawigacja: Książki posiadają numerację stron, żeby ułatwić czytelnikom szybkie wyszukanie odpowiednich treści z całego tekstu. Podobnie jest w przypadku paginacji – zapewnia szybki i przyjazny sposób na odszukanie wybranych tematów czy też produktów.
- Kontrola nad wyglądem strony: Wykorzystując paginację, właściciel witryny może łatwiej zapanować nad wszystkimi elementami strony, które w przypadku nieskończonego scrollowania mogłyby zacząć dziwnie się zachowywać.
- Pozytywny wpływ na SEO: Podział list produktów czy treści na kolejne, mniejsze podstrony wpływa pozytywnie nie tylko na doświadczenia odbiorcy strony internetowej, ale również jej pozycjonowanie w wyszukiwarce. Uporządkowana przy pomocy paginacji strona szybciej się ładuje, ma lepszą strukturę i jest łatwiejsza w odbiorze dla robotów Google – to skutkuje lepszym odbiorem przez algorytm i wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania.
Paginacja stron internetowych — zagrożenia
Należy zwrócić uwagę, by wdrażając stronicowanie nie dać się złapać w jedną z kilku związanych z tym elementem pułapek. Każdy z poniższych błędów może mieć (negatywny) wpływ na pozycjonowanie strony internetowej:
- Duplikacja contentu: Zadbaj, aby treści na kolejnych stronach istotnie różniły się od siebie, unikaj sztucznego „pompowania” liczby adresów URL w serwisie.
- Thin content: Unikaj tworzenia i indeksowania wielu listingów niskiej jakości, czyli np. zawierających niewiele elementów.
- Powtarzające się znaczniki title: Różnicuj opisy title i nie stosuj powtórzeń meta znaczników między kolejnymi stronami paginacji.
- Negatywny wpływ na UX w wersji mobilnej: Strony internetowe z możliwością nieskończonego przewijania uważane są powszechnie za przystępniejsze w odbiorze na urządzeniach mobilnych niż te z paginacją.
Paginacja i SEO – dobre praktyki
Paginacja, gdy poprawnie ją wdrożymy, wpływa przede wszystkim pozytywnie na zużycie budżetu indeksowania witryny (Crawl budget). Możesz wykluczyć kolejne listingi paginacji przy pomocy sitemapy lub rozważyć oznaczenie podstron paginacji tagiem „noindex”. Tag kanoniczny rel=”canonical” to najlepszy sposób, aby oznaczyć nadrzędną stronę i uniknąć duplikacji treści. Paginacja posiada wiele zalet – użytkownicy wiedzą, jak obsługiwać strony, które ją stosują, a Google jest doskonale przygotowany do ich crawlowania i indeksowania. Istnieją jednak typy stron, na których lepiej sprawdzą się inne rozwiązania. Zastanów się, do której kategorii zalicza się Twoja strona.