Dyrektywa Omnibus, opinie w internecie i inne nowe przepisy dla przedsiębiorców na 2023 rok – sprawdź na co zwrócić uwagę
Przełom starego i nowego roku, to dla każdego przedsiębiorcy okres remanentów, podsumowań, bilansów, ale także zapoznania i zastosowania się do „nowych reguł gry” na lokalnej, ogólnopolskiej bądź globalnej platformie gospodarczej. Co najważniejszego nas czeka w 2023 roku, pod kątem SEO/SEM? Nowy rok, nowe przepisy dla przedsiębiorców – sprawdź na co powinieneś zwrócić uwagę.
Dyrektywa Omnibus – przepisy wchodzące w życie od 1 stycznia 2023 roku
Wraz z nadchodzącym rokiem, od pierwszego stycznia 2023 wchodzą w życie nowe przepisy związane z unijną dyrektywą „Omnibus”. Tak zwana dyrektywa „Omnibus” ma na swoim celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników podczas dokonywanych zakupów. Zarówno bezpieczeństwa bezpośredniego ale przede wszystkim pośredniego. Mamy tutaj na myśli techniki sztucznego zawyżania cen, stosowane przez niektórych sprzedawców, celem ich ewentualnego późniejszego obniżenia dla celów wykazania dużej promocji cenowej. Nie można także pominąć istotnej kwestii w temacie opinii w internecie. Zapraszamy do lektury!
W związku z powyższym, dyrektywa Omnibus nakłada na Sprzedawców internetowych dodatkowy obowiązek. Mianowicie, Sprzedawca zobowiązany jest do prezentacji nie tylko aktualnej ceny, ale również odnośnika do archiwalnej ceny produktu z ostatnich 30 dni kalendarzowych. Dzięki czemu, Klient będzie miał wiedzę i świadomość, jak kształtowała się cena danego produktu w okresie do 30 dni wstecz.
W zależności od używanego oprogramowania sklepowego wdrożenie odpowiedniego rozwiązania technicznego można wykonać na kilka różnych sposobów i należy je dostosować do indywidualnych potrzeb.
Jednocześnie, jeżeli potrzebują Państwo pomocy we wdrożeniu funkcjonalności, dostosowującej Państwa sklep do dyrektywy „Omnibus” – zapraszamy do kontaktu celem ustalenia szczegółów.
Dyrektywa Omnibus – sankcje
Za niezastosowanie się do nowych przepisów, grozić może kara finansowa. Do 20 tysięcy zł za brak informacji na temat najniższej archiwalnej ceny, oraz do 40 tysięcy złotych jeżeli owe naruszenie powtórzy się trzykrotnie w okresie 12 miesięcy. W szczególnych sytuacjach prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć karę do 10 procent obrotu (osiągniętego w roku poprzedzającym nałożenie kary).
Dyrektywa Omnibus – czy warto wprowadzić
Niezależnie od wysokości kar czy w ogóle możliwości sankcjonowania – warto owe rozwiązanie na sklepie wprowadzić. Przede wszystkim dajemy wówczas wyraźny sygnał naszym Klientom iż nie mamy nic do ukrycia, nasza polityka cenowa jest uczciwa a my jako profesjonalny sklep, poważnie traktujemy naszych Kupujących. Przy okazji, nie narażamy się na przykre konsekwencje prawne.
Potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu funkcjonalności wynikających z dyrektywy Omnibus i chciałbyś nam to zlecić? Zadzwoń do nas!
Zmiany w odniesieniu do wystawianych opinii
W tej samej dyrektywie, został także doprecyzowany temat umieszczania i zbierania opinii w internecie.
Opinie w internecie mogą zarówno polecać jak i odradzać daną usługę czy zakup. Ilość pozytywnych opinii chociażby w wizytówce Google Maps ma pośredni wpływ na widoczność naszej oferty oraz na jej konkurencyjność/atrakcyjność. W związku z powyższym, niektórzy sprzedawcy chętnie podbijali „statystyki” sztucznymi bądź pisanymi pod zamówienie opiniami. Także i w tym temacie Unia Europejska dostrzegła zagrożenie bezpieczeństwa zakupów w internecie i postanowiła ściślej uregulować tę kwestię, oraz wprowadzić konkretne sankcje.
Opinie w internecie – nowe regulacje od stycznia 2023 roku.
„W przypadku gdy przedsiębiorca zapewnia dostęp do opinii konsumentów o produktach, za istotne uważa się informacje o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy rzeczywiście używali danego produktu lub go kupili”.
W związku z powyższym, przedsiębiorca prowadzący sprzedaż internetową zobowiązany jest do podjęcia działań które nowy obowiązek informacyjny będą w stanie wykonać, o ile oczywiście nadal będzie chciał udostępniać użytkownikom swojej strony opinie o produktach bądź usługach. Jak obserwujemy, pojawiają się już pierwsze rozwiązania, mające na celu stworzenie technicznych możliwości dla spełnienia owego obowiązku. Jednym z podstawowych jest chociażby publikacja wraz z opinią, informacji nt nr zamówienia Klienta (tym samym dopasowanie konkretnego zamówienia z prezentowaną opinią) bądź weryfikacja za pośrednictwem e-mail (na ten przykład opinie wystawiane przez zarejestrowanych użytkowników).
Obowiązek informacyjny – udostępnianie opinii o produkcie lub usłudze w internecie.
W przypadku wyłączenia możliwości opiniowania produktów – można by rzec że problem znika i wystarczy jedynie informacja, iż Sprzedawca nie publikuje opinii o sprzedawanych przez siebie produktach. Zgoła inaczej przepis ten znajduje odzwierciedlenie w sytuacji prezentacji takich opinii. Wówczas należy udostępnić nie tylko same opinie, ale jednocześnie informacje na temat:
– w jaki sposób dokonywana jest weryfikacja, czy opinia pochodzi od osoby która rzeczywiście zakupiła lub użytkowała produkt);
– czy publikacji podlegają zarówno opinie pozytywne i negatywne, czy też są stosowane jakieś ograniczenia;
– źródło opinii;
– jak wyliczana jest średnia opinii (o ile taka jest prezentowana);
– czy opinie mają jakikolwiek charakter sponsorski (czy istnieją jakiekolwiek ustalenia czy umowy handlowe, które mogą mieć wpływ na rzetelność opinii).
Co do zasady, informacje te powinny być przejrzyste i w pełni dostępne dla konsumentów, udostępniane w ramach tego samego interfejsu na którym dokonuje się publikacji opinii (zatem jest wątpliwość, czy takie informacje można umieścić po prostu w regulaminie – czas pokaże w jaki sposób ten przepis praktycznie zostanie zastosowany).
Opinie w internecie – czego nie wolno robić?
Co istotne, jednym z zakazanych działań manipulacyjnych został wskazany kontakt z klientami celem nakłonienia ich ich do zmiany wystawionej uprzednio opinii bądź całkowitego usunięcia negatywnej opinii. W tym kontekście zastanawiające jest praktykowane szczególnie na Allegro bądź innych podobnych platformach sprzedażowych działań, zmierzających do zmiany opinii posprzedażowej. Czyli pisząc wprost, na ten przykład, zmiany wystawionego negatywnego komentarza przez Kupującego, pod wpływem ukierunkowanych działań Sprzedawcy – działanie to już nie będzie w pełni dozwolone. Obserwujemy z zainteresowaniem temat i rozwój, w jaki sposób e-commerce zareaguje na te nowe uwarunkowania.
Sama dyrektywa Omnibus wprowadza również wiele innych pomniejszych zmian bądź uszczegółowień, warto na pewno zapoznać się z całością przepisów i wybrać to co tyczy się bezpośrednio naszej branży. Powyżej w dość kompleksowy sposób opisaliśmy to co najistotniejsze ogółem dla branży e-commerce :).
Istotne zmiany w możliwościach promocji i prezentacji oferty w branży medycznej
Warto także wspomnieć o zmianach, które dotknąć szeroko pojętej branży medycznej. Od stycznia 2023 roku pojawią się ograniczenia w temacie prezentacji informacji i oferty dotyczących specjalistycznych produktów, sprzętów i usług z szeroko pojętej branży medycznej. Zmiana dotyczy specjalistycznych sprzętów i produktów, i ich ewentualnego stosowania przez osoby niewyspecjalizowane.
Dotyczy to między innymi popularnych klinik medycyny estetycznej czy usług związanych z substancjami służącymi do wstrzykiwania podskórnego.
Jest to na tyle obszerny temat, że niebawem pojawi się na jego temat oddzielny artykuł, ale już teraz wspominamy o nim, gdyż ze względu na popularność obserwujemy duże poruszenie w branży.
Podsumowanie (dosłownie w kilku zdaniach):
- Omnibus wchodzi w życie od 1 stycznia 2023 roku;
- Konieczność prezentacji archiwum ceny produktu w okresie do 30 dni kalendarzowych wstecz;
- Konieczność uregulowania tematu prezentowania i publikowania opinii o produktach na stronach/sklepach internetowych;
- Nowe uregulowania względem;
- Potrzebujesz pomocy z wdrożeniem postanowień dyrektywy Omnibus? Napisz lub zadzwoń do nas, chętnie pomożemy!