Czym jest link building, czyli istotny element pozycjonowania stron internetowych?
Codziennie każdy z nas klika w różnego rodzaju linki, większość z użytkowników po wpisaniu wybranych fraz w oknie wyszukiwarki nie zastanawia się, dlaczego właśnie do tych konkretnych stron jest zwracany nam wynik na pierwszej stronie wyszukiwarki Google – warto to wyjaśnić. W dużej mierze jest efekt optymalizacji i jego poszczególnych elementów, a jednym z nich jest link building. Czym właściwie jest budowanie profilu linków dla strony internetowej? Dlaczego ma on tak duże znaczenie? Na te i inne pytania odpowiedź prezentuje poniżej.
Czym właściwie są linki i dlaczego są ważne?
Link to zamienna nazwa hiperłącza lub odnośnika, który ma swoje miejsce na różnych stronach, sklepach, blogach itd. Może prowadzić zarówno do elementu znajdującego się w obrębie własnej strony (linkowanie wewnętrzne), jak i poza nią (linkowanie zewnętrzne) i występować w dowolnej formie; tekstu, zdjęcia lub nawet wideo. Używając mniej skomplikowanego języka, można powiedzieć, że link pozwala nam poruszać się w Internecie, ponieważ przenosi nas z jednego miejsca w inne.
Niegdyś wyszukiwarka Google umieszczała strony na wysokiej pozycji, opierając się o ilości linków zewnętrznych prowadzących do serwisu – do czasu wprowadzenia przez Google kolejnych algorytmów (lista najważniejszych) skupiających się na różnych aspektach serwisu, które zaczęły premiować strony biorąc pod uwagę jakość, a nie ilość.
Czym jest link building i jakie typy linków można wyróżnić?
Link building, czyli linkowanie zewnętrzne polega na pozyskiwaniu linków do witryny z innych stron i źródeł internetowych. Ich obecność na witrynach z wysoką pozycją w wynikach wyszukiwania sugeruje, że warto odwiedzić daną stronę, ponieważ znajdują się na niej wartościowe treści odpowiadające na zadane pytanie lub prowadzące do poszukiwanego produktu. W tym momencie warto wspomnieć, że link nie zawsze pojawia się w czystej postaci. Czasem ukryty jest pod anchorem (z ang. kotwica). Są to po prostu słowa w skrócie opisujące to, co można znaleźć pod linkiem. Podlinkowanie strony jest ściśle związane z wartością „rel”. Mówi on o tym, jaka relacja łączy obie witryny. Do najważniejszych parametrów można zaliczyć:
- Rel=„ugc”. Link pochodzi z komentarza.
- Rel=„sponsored”. Linkowanie reklamowe.
- Rel=„nofollow”. Link tylko w pewnym stopniu powinien być kojarzony z domeną linkującą.
- Rel=„dofollow”. Tak właściwie jest to jednoznaczne z brakiem wartości rel, czyli pokazywana jest tylko część strony, która odsyła nas do innej.
Dzięki tym parametrom algorytmy wyszukiwarki mogą określić, czy treść na linkowanej stronie jest wartościowa oraz jej założenia. Co ciekawe, nawet gdy nie zostaną zamieszczone w linku, to i tak algorytm będzie wiedział, do której kategorii zakwalifikować umieszczone linki.
W link building najczęściej wykorzystuje się dwa typy linków. Pierwszy z nich jest graficzny, czyli linkowanie zewnętrzne odbywa się poprzez hiperłącze znajdujące się na pliku graficznym. Natomiast drugi to typ tekstowy. Część danego tekstu jest wyróżniona i zastąpiona anchorem. Linkowanie tekstowe występuje najczęściej w formie:
- Adresu URL – https://seofly.pl
- Brand – pl
- ZMA (Znachor Match Anchor) – sprawdź ofertę
- EMA (Exact Match Anchor) – agencja SEO
- PMA (Partial Match Anchor) – skuteczna agencja w Twoim mieście
Sposób pozyskiwania linkowania zewnętrznego. Jak zwiększyć ilość linków?
Tak naprawdę każdy użytkownik sieci czasem bierze udział w procesie, jakim jest link building. Wystarczy bowiem, że wejdzie na bloga i udostępni konkretny artykuł, czy zrobi zakupy w sklepie internetowym i poleci produkt na forum. Jednak to jest dopiero początek możliwości pozyskiwania linków dla swojej strony, warto różnicować linki z różnych źródeł, ale najlepsze będą pozyskane ze stron o podobnej lub zbliżonej tematyce jak nasza. Warto popytać śród znajomych, który prowadzą firmy i również posiadają strony o udostępnienie linku w formie graficznej lub wpisu gościnnego.
Na rynku jest wiele platform pomagającym w procesie link buildingu i warto z nich korzystać, ale też trzeba mieć na uwadze że nie wszystkie portale mogą nas interesować biorąc pod uwagę nie tylko proste parametry. Niestety przy prowadzeniu samodzielnej kampanii link buidlingowej, bez odpowiednich narzędzi, budowa profilu linków dla naszego serwisu może nam przysporzyć więcej problemów niż korzyści. Przykładem może być chęć zakupu dużej ilości linków wraz z ich publikacją w krótkim odstępnie czasu, co Google może uznać za próbę manipulowania wynikami w wyszukiwarce.
Podsumowując link building jest istotny i nieodzowną częścią budowania widoczności serwisu, pozyskiwanie linków z różnych źródeł jest dobrą strategią na dywersyfikację źródeł.